« Back to Glossary Index

Hamulec to zespół mechanizmów, którego zadaniem jest spowolnienie, zatrzymanie lub utrzymanie pojazdu w miejscu poprzez zamianę energii kinetycznej w ciepło. Działa na zasadzie tarcia: ruchoma część (tarcza albo bęben) połączona z kołem jest dociskana przez elementy cierne (klocki lub szczęki), a powstałe opory zatrzymują obrót koła.

Zasada działania

W większości samochodów spotyka się hydrauliczny układ hamulcowy. Naciśnięcie pedału powoduje wzrost ciśnienia płynu hamulcowego w przewodach; ciśnienie to wypycha tłoczki w zaciskach (hamulce tarczowe) bądź w cylindrze koła (hamulce bębnowe). Tłoczek dociska klocki do tarczy lub szczęki do powierzchni bębna, a wytworzone tarcie redukuje prędkość obrotową koła.

Budowa podstawowa

  • Pedał hamulca – dźwignia uruchamiana stopą kierowcy.
  • Wspomaganie podciśnieniowe (serwo) – zwiększa siłę, jaką kierowca wywiera na tłok główny, by zminimalizować wysiłek przy hamowaniu.
  • Pompa główna – generuje ciśnienie w instalacji hydraulicznej.
  • Przewody i elastyczne węże – transportują płyn hamulcowy do każdego koła.
  • Zacisk i klocki lub cylinder koła i szczęki – elementy cierne dociskane do tarczy lub wnętrza bębna.
  • Tarcza lub bęben – wirująca część pracująca z kołem; odbiera energię i oddaje ją w postaci ciepła.

Najważniejsze funkcje

  • Szybkie, stabilne wytracanie prędkości w każdej sytuacji drogowej.
  • Utrzymanie pojazdu w miejscu na wzniesieniu (hamulec pomocniczy).
  • Współpraca z systemami bezpieczeństwa (ABS, ESP, adaptacyjny tempomat) zapewniając kontrolę toru jazdy i skrócenie drogi hamowania.

Rodzaje układów hamulcowych

TypCechyTypowe zastosowanie
Tarcze wentylowanewydajne chłodzenie, odporność na fadingwiększość aut osobowych, pojazdy sportowe
Tarcze pełneniższy koszt, mniejsza masatylna oś aut miejskich
Bębnyzamknięta konstrukcja, funkcja hamulca postojowegomałe auta, pojazdy ciężarowe w tylnej osi
Tarczowo‑bębnowe (combi)tarcza + zintegrowany bęben postojowySUV-y, auta z elektrycznym hamulcem postojowym
Hamulce regeneracyjneodwracają silnik elektryczny w generator, odzyskują energięhybrydy i samochody elektryczne

Konserwacja i typowe problemy

Skuteczność hamulców zależy od grubości okładzin, stanu tarcz lub bębnów, jakości płynu hamulcowego i szczelności przewodów. Objawy zużycia to wydłużona droga hamowania, pulsowanie pedału, ściąganie auta na boki, metaliczne piski czy przegrzewanie (fading). Regularna wymiana klocków, tarcz oraz płynu (co 2 lata lub zgodnie z instrukcją producenta) oraz kontrola przewodów i serwa to podstawa utrzymania pełnej sprawności układu.

Powrót