Martwy punkt to przestrzeń obok samochodu, której kierowca nie może kontrolować z pomocą lusterek. Aby zobaczyć, co dzieje się w tym obszarze, musi odwrócić głowę podczas jazdy. Wiedza o tym, jak funkcjonuje martwy punkt, ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. O czym zatem pamiętać?


Gdzie znajduje się martwy punkt w samochodzie osobowym?

Martwa strefa w samochodzie osobowym to boczny i tylny obszar pojazdu – zarówno po lewej, jak i prawej stronie. Jak duża jest to strefa, zależy od wielkości lusterek, ich rodzaju (lusterka płaskie dają mniejszą widoczność niż sferyczne), ale także od ich ustawienia. Dlatego właśnie tak dużą wagę przywiązuje się do prawidłowego ich ustawienia przed rozpoczęciem jazdy. Dotyczy to egzaminu, ale także każdej innej sytuacji, gdy wsiadamy do samochodu (szczególnie wtedy, gdy wcześniej kierowała nim inna osoba).

W lusterku bocznym powinniśmy móc zobaczyć tylną boczną krawędź samochodu, którym kierujemy (jednak powinna być to jedynie krawędź jego obrysu – większość widoku powinna stanowić przestrzeń za autem). Z kolei lusterko wsteczne powinno być ustawione prosto i symetrycznie (bez przekrzywień w którąkolwiek ze stron) i pokazywać całą drogę za pojazdem. Aby zminimalizować obszar martwej strefy, pamiętaj też o dostosowaniu fotela i zagłówka.

Martwe pole rozpoczyna się za tylnym nadkolem samochodu i stanowi relatywnie niewielki obszar po obu stronach auta. Jednocześnie, jeśli przy wykonywania manewrów (takich jak zamian pasa) inny samochód znajdzie się dokładnie w tym punkcie, kierowca może go nie zauważyć i doprowadzić do kolizji. Aby tak się stało, musi pojawić się również kilka innych niesprzyjających okoliczności (między innymi brak lub zbyt późne zasygnalizowanie manewru zmiany pasa).

Przeczytaj także: Przygotowanie samochodu do jazdy na egzaminie prawa jazdy

Kiedy szczególnie trzeba zwrócić uwagę na martwy punkt w lusterku?

Manewr, którego nie sposób wykonać bezpiecznie bez sprawdzenia martwego punktu, to zmiana pasa ruchu. Dotyczy to jazdy w mieście, a także jazdy na autostradzie. W tym drugim przypadku samochody poruszają się znacznie szybciej, często też różnica prędkości między nimi jest bardzo wyraźna. To z kolei oznacza większe ryzyko, że w martwym punkcie znajdzie się inny pojazd – przed zmianą pasa obowiązkowo należy sprawdzić ten obszar. Nie wolno też oczywiście zapomnieć o zasygnalizowaniu manewru odpowiednio wcześnie i zwracaniu uwagi na sygnały innych uczestników ruchu.

Kontrola martwego punktu jest też niezbędna przy wyprzedzaniu, a w niektórych przypadkach także podczas skręcania, zawracania (na przykład w sytuacji, gdy w sąsiedztwie znajduje się wiele pojazdów), czy zjeździe z ronda. W mieście warto zwrócić uwagę na rowerzystów i motocyklistów, którzy mogą pojawić się w martwej strefie. 

Martwy punkt w samochodzie – o czym jeszcze pamiętać?

Zasadniczo (dla bezpieczeństwa własnego i innych uczestników ruchu) kierowca powinien kontrolować sytuację na drodze, patrząc przed siebie i w lusterka (tylne oraz boczne) dostępne w zasięgu jego wzroku. Obracanie się i kierowanie wzroku na boki lub do tyłu należy ograniczyć do niezbędnego minimum, ponieważ stwarza to ryzyko wypadku.

W przypadku konieczności sprawdzenia martwej strefy trzeba to zrobić możliwie szybko i powrócić do postawy pozwalającej patrzeć przed siebie. Po zdobyciu doświadczenia staje się to automatycznym odruchem – z pewnością wyrobisz go sobie podczas kursu na prawo jazdy.

Warto pamiętać, że optymalne ustawienie lusterek (przy ich odpowiedniej wielkości) pozwala w wielu przypadkach bardzo ograniczyć martwy punkt, a przez to konieczność obracania się w trakcie jazdy.

Czujniki martwego punktu i inne akcesoria poprawiające widoczność

Niektóre samochody są wyposażone w dodatkowe technologie, które pozwalają lepiej kontrolować martwą strefę, a nawet całkowicie ją wyeliminować. Mogą być to czujniki umieszczone w zderzaku tylnym lub kamery na lusterku bocznym. Asystent martwego pola może poinformować o potencjalnym zagrożeniu sygnałami dźwiękowymi, wizualnymi, lub po prostu umożliwiać podgląd z kamery.

Martwą strefę można ograniczyć również tańszymi gadżetami, takimi jak specjalne szerokokątne lusterka martwego pola.