Parkowanie równoległe to manewr, który sprawia relatywnie dużo trudności osobom, które przygotowują się do egzaminu na prawo jazdy. Przy zastosowaniu odpowiedniej techniki jest to jednak jeden z prostszych rodzajów parkowania, który da się opanować szybko. Jak zatem parkować równolegle tyłem i przodem, na co zwrócić uwagę i jakie błędy najczęściej popełniają kierowcy?
Parkowanie równoległe tyłem – najważniejsze zasady
Parkowanie równoległe polega na ustawieniu pojazdu równolegle do krawężnika, w wyznaczonym miejscu (najczęściej pomiędzy dwoma innymi samochodami zaparkowanymi w ten sam sposób). Parkowanie to najłatwiej jest wykonywać tyłem, ponieważ – z pomocą lusterek – można to zrobić sprawnie i bardzo precyzyjnie. Z kolei parkowanie równoległe przodem stosuje się rzadziej (szczególnie w mieście), ponieważ wymaga więcej miejsca. Często też jest – wbrew pozorom – trudniejsze niż parkowanie z użyciem lusterek.
Dokładną instrukcję dla obu rodzajów parkowania równoległego przedstawiamy poniżej – parkując równolegle, niezależnie od kierunku, bardzo ważne jest prawidłowe oszacowanie wielkości luki parkingowej oraz zachowanie odstępu od innych pojazdów.
Co rozumiemy przez odpowiedni odstęp w parkowaniu równoległym?
Będzie to przestrzeń, która nie utrudnia wyjazdu z miejsca parkingowego pojazdowi z przodu i z tyłu, a także – o czym nie wolno zapominać – pojazdowi, którym kierujesz. Niezbędne będzie co najmniej kilkadziesiąt centymetrów zapasu z przodu i z tyłu. To ważne w kontekście sprawnego manewrowania przy wyjeżdżaniu, ale także ze względów bezpieczeństwa. Dla przykładu, gdy miejsce parkingowe znajduje się na niewielkim wzniesieniu, sąsiednie auto – ruszając – może stoczyć się na sąsiedni samochód. W kontekście parkowania równoległego warto zapamiętać poniższe zasady:
- Odległość od sąsiadującego auta – około 30-50 cm lub – jeśli możliwe – więcej, np. 80-100 cm.
- Długość miejsca parkingowego – w przypadku parkowania równoległego tyłem, najlepiej jeśli jest to minimum 1,5 długości samochodu. Z kolei w parkowaniu równoległym przodem, najlepiej jeśli są to minimum dwie długości samochodu. W obu przypadkach doświadczeni kierowcy mogą potrzebować tej przestrzeni mniej – zawsze trzeba jednak pamiętać o wspomnianym wyżej odstępie.
Jak parkować równolegle tyłem, patrząc w lusterka? Instrukcja
Najważniejsze kroki, które pozwolą sprawnie wykonać parkowanie równoległe tyłem:
- Zatrzymaj się równolegle do auta, za którym chcesz zaparkować, zachowując około 0,5 m odstępu (lub nieco więcej, jeśli możliwe). Możesz zatrzymać się też nieco wcześniej (tak, aby przód Twojego samochodu znajdował się na wysokości lusterka bocznego auta, obok którego stoisz).
- Zasygnalizuj manewr kierunkowskazem i upewnij się w lusterkach, że nikt nie stoi tuż za Twoim samochodem (ewentualny kierowca z tyłu powinien zatrzymać się lub zwolnić, co oznacza, że zauważył, że będziesz cofać).
- Stojąc w tym miejscu, ustaw koła maksymalnie w prawo i powoli cofaj (cały czas na skręconych kołach) aż do momentu, gdy w lewym lusterku zobaczysz cały przód samochodu za Tobą (oba jego przednie reflektory). Wtedy zatrzymaj samochód. Opis ten dotyczy oczywiście sytuacji, gdy parkujesz po prawej stronie jezdni.
- Wyprostuj koła i kontynuuj cofanie, aż w prawym lusterku przestanie być widoczny krawężnik lub inna przestrzeń wyznaczająca miejsce parkingowe.
- Wtedy, najlepiej stojąc, obróć koła maksymalnie w lewo i dopasuj pojazd do linii krawężnika (tak, aby był równolegle z tą linią). Gdy samochód znajdzie się w luce parkingowej, możesz delikatnie podjechać do przodu, aby ułatwić sobie cały manewr.
Podczas prostowania samochodu na ostatnim etapie bardzo ważne jest kontrolowanie odległość od samochodu, który stoi z tyłu. Pomogą Ci w tym lusterka boczne, ale przede wszystkim wewnętrzne lusterko wsteczne.
Różne metody parkowania równoległego „na lusterka”
Schemat powyżej to tylko jeden z kilku możliwych wariantów – instruktor może podać Ci własny sposób na parkowanie tym sposobem lub też, w trakcie praktyki, znajdziesz własną metodę, która sprawdza się w Twoim przypadku.
Parkowanie równoległe tyłem, metodą „na lusterka”, jest bardzo proste – prawdopodobnie szybko udoskonalisz ją podczas ćwiczeń. Pamiętaj o sygnalizowaniu każdego kroku kierunkowskazem i obserwuj w lusterkach bocznych (pod koniec także w lusterku wstecznym), że nie zbliżasz się zbyt blisko sąsiednich pojazdów ani krawężnika.
Podczas manewru cofania zerkaj również od czasu do czasu na drogę za Tobą oraz – o czym często zapominają kursanci – kontroluj, co dzieje się z przodu samochodu. Pamiętaj, że jeśli nie uda Ci się zmieścić w dwóch zmianach kierunku jazdy, zawsze możesz wykonać korektę.
Jak parkować równolegle przodem?
Choć rzadziej stosowane, parkowanie równoległe przodem może być przydatne na szerszych ulicach lub wtedy, gdy na wykonanie manewru masz sporo miejsca. Jak dokładnie zrobić parkowanie równoległe przodem? Wymaga to większej wprawy, bo musisz wjechać przednim zderzakiem w lukę, a następnie powoli dopasować tył auta. W praktyce ten sposób wymaga przestrzeni szerszej od długości pojazdu o co najmniej 1,5 metra (a najlepiej dwie długości samochodu lub więcej). Znów – osoby z dużym doświadczeniem w prowadzeniu auta mogą potrzebować tej przestrzeni trochę mniej. Wciąż jednak będzie to wyraźnie więcej niż w przypadku parkowania tyłem.
Kąt skrętu należy dostosować do warunków – im mniej miejsca, tym mocniej należy skręcić kierownicę. Gdy prawy przedni reflektor będzie blisko krawężnika, maksymalnie skręć koła w lewo – jeśli zajdzie taka potrzeba, wykonaj korektę. Pamiętaj o dostosowaniu prędkości, kierunkowskazach i kontrolowaniu ruchu wokół samochodu. W parkowaniu przodem lusterka są mniej istotne, jednak warto wykorzystać je do kontroli sytuacji w sąsiedztwie samochodu.
Parkowanie równoległe na egzaminie – zasady w 2025 roku
Osoba podchodząca do egzaminu państwowego może – choć nie musi – zostać poproszona o wykonanie manewru parkowania równoległego. Manewr ten ma miejsce w ruchu miejskim – egzaminator nie poprosi o jego wykonanie na placu manewrowym.
Parkowanie równoległe na egzaminie będzie obowiązkowe, ale tylko wtedy, gdy zdecyduje tak egzaminator (lub wynika to z sytuacji na drodze czy dostępności miejsc parkingowych). Zasady egzaminu w ruchu miejskim nie precyzują, jaki dokładnie manewr parkowania musi wykonać kursant – może być to parkowanie prostopadłe, równoległe lub skośne.
Podczas jazdy w ruchu miejskim może paść polecenie „Proszę zaparkować obok tego samochodu”, lub „Proszę zaparkować w najbliższym dozwolonym miejscu na tej ulicy”, lub też ujęte w innych słowach ogólne polecenie zaparkowania. Jeśli w Twoim przypadku będzie trzeba wykonać parkowanie równoległe, zwykle najlepszym i najbezpieczniejszym wyborem będzie parkowanie tyłem. Pamiętaj jednocześnie, że zasady bezpiecznego parkowania w danym miejscu mogą regulować znaki lub może to wynikać z sytuacji na drodze (np. ze sposobu, w jakim są zaparkowane inne pojazdy, zachowania pieszych itd.). Manewr parkowania zawsze wymaga zachowania szczególnej ostrożności.
O czym pamiętać, gdy już zaparkujesz?
Pamiętaj, że nawet jeśli prawidłowo wykonasz manewr parkowania, a nie zachowasz szczególnej ostrożności i nie zasygnalizujesz go prawidłowo (kierunkowskazy), egzaminator może nie zaliczyć tego zadania jako wykonanego.
Jeśli po zaparkowaniu nie zamierzasz kontynuować jazdy, pamiętaj o bezpiecznym unieruchomieniu pojazdu (hamulec ręczny, wyłączenie silnika). W przypadku miejsc parkingowych na wzniesieniach, po parkowaniu równoległym zaleca się takie skręcenie kół, które ograniczy ryzyko niekontrolowanego stoczenia się pojazdu, np. w wyniku niezaciągnięcia hamulca ręcznego lub awarii. Zasady są tutaj różne w zależności od tego, czy na granicy jezdni znajduje się krawężnik. Podsumowaliśmy je w tabeli:
Kierunek wzniesienia | Obecność krawężnika | Kierunek skrętu kół | Cel skręcenia kół / komentarz |
Pod górę | Tak | Koła skręcone od krawężnika (w lewo, jeśli krawężnik po prawej stronie) | Samochód oprze się o krawężnik, jeśli puści hamulec |
Pod górę | Nie | Koła skręcone w stronę pobocza (w prawo) | Samochód zjedzie z drogi, nie na jezdnię |
Z górki (w dół) | Tak | Koła skręcone w kierunku krawężnika (w prawo, jeśli krawężnik po prawej stronie) | Samochód oprze się o krawężnik, zabezpieczając przed zjazdem na jezdnię |
Z górki (w dół) | Nie | Koła skręcone w stronę pobocza (w prawo) | Samochód zjedzie z drogi, nie na jezdnię |
Jeśli Twoje parkowanie wymaga treningu, warto zdecydować się na jazdy doszkalające. Czasem już jedna lekcja poświęcona parkowaniu, pod okiem instruktora, może przynieść zaskakujące efekty. Możesz też trenować na własną rękę, np. na pustych parkingach i innych przestrzeniach, gdzie Twoje manewry nie będą powodować zagrożenia.