Prowadzenie TIR-a stanowi atrakcyjne zajęcie nie tylko ze względu na możliwość zwiedzania wielu krajów, ale także na atrakcyjne zarobki. Jednak aby móc prowadzić taki pojazd konieczne jest m.in. odpowiednie prawo jazdy. Jak je uzyskać, kto może to zrobić i na jakie koszty trzeba się przygotować?

TIR – co oznacza potocznie?

TIR to potoczne określenie zestawu drogowego składającego się z ciągnika siodłowego i naczepy. Jednak słowo to oznacza zupełnie coś innego, niż się powszechnie uważa. Jest to skrót utworzony od francuskiego Transport International Routier (Międzynarodowy Transport Drogowy). Zestawy ciężarowe składające się z ciągnika i naczepy zaczęto nazywać TIR-ami za sprawą niebieskich tabliczek z białymi literami, przymocowanych do tych pojazdów. Widniejący na nich biały napis TIR w założeniu miał maksymalnie upraszczać formalności na przejściach granicznych.

Jakie prawo jazdy potrzebne na TIR-a?

Wielu mężczyzn, a coraz częściej również i kobiet, marzy o pracy kierowcy TIR-a. Dzięki temu mogą połączyć pracę zawodową ze zwiedzaniem wielu krajów, a także uzyskiwać dość wysokie zarobki. Jednak aby zostać kierowcą tego pojazdu, trzeba spełnić określone wymagania. Jednym z nich jest posiadanie odpowiedniego prawo jazdy kat. Cw tym przypadku jest to prawo jazdy C/C+E. Jednak to nie wszystko.

Kandydat lub kandydatka na zawodowego TIR-owca musi posiadać szczególne predyspozycje do tego zawodu. Dlatego też konieczne jestświadectwo kwalifikacji zawodowej dla kierowców. Trzeba także uzyskać odpowiednie orzeczenia lekarskie i psychologiczne o braku przeciwwskazań do podjęcia takiej pracy. Kierowca tak dużego samochodu ciężarowego musi się bowiem cechować nie tylko bardzo dobrym zdrowiem, ale także niemałą odpornością psychiczną, gdyż zajęcie to wiąże się często z dużym stresem. Przydatna bywa również znajomość języków obcych, zwłaszcza gdy transport odbywa się na trasach międzynarodowych. Warto także pamiętać, że rodzaj przewożonego towaru, zależy od uprawnień posiadanych przez kierowcę.

Przeczytaj także: Ile wynoszą przerwy u kierowców zawodowych?

Jak przebiega kurs na prawo jazdy na tira i kto może do niego przystąpić?

Do uzyskania prawa jazdy w kategorii C/C+E nie wystarczy osiągnięcie pełnoletności. Konieczne jest ukończone 21 lat. Jednak na sam kurs można zapisać się już 3 miesiące przed tymi urodzinami. Trzeba też pamiętać, że wcześniej należy także zdać egzamin na prawo jazdy na samochody osobowe (kategoria B). Potrzebne są też zaświadczenia lekarskie i psychologiczne o braku przeciwwskazań do prowadzenia pojazdów ciężarowych.

Prawo jazdy kat. C+E można uzyskać po otrzymaniu prawa jazdy kat. C, ale możliwe jest także jednoczesne zdawanie egzaminy na obie kategorie. Jednak do tego konieczne jest uzyskanie w wydziale komunikacji profilu kursanta (PKK) na obie te kategorie. Wówczas można zaliczyć mniejszą ilość zajęć praktycznych dla prawa jazdy kat. C. Normalnie trzeba odbyć ich 30, a w przypadku połączeniu obu kursów konieczne jest tylko 20 godzin. Obowiązkowe jest także 20 godzin zajęć teoretycznych. Połączenie kursów umożliwia również zmniejszenie opłaty za szkolenie. Po zakończeniu kursu należy zdać egzamin teoretyczny i praktyczny na placu manewrowym.

Jednak, aby zostać kierowcą TIR-a, nie wystarczy samo prawo jazdy. Potrzebne jest jeszcze Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej. Aby je zdobyć, należy zaliczyć specjalistyczny kurs, a następnie zdać egzamin państwowy.

Ile kosztuje prawo jazdy na tira?

Cena kursu C+E waha się najczęściej od 3,5 do 5 tys. złotych (lub też więcej, w zależności od trybu nauki – kursy w trybie przyspieszonym są droższe). Do tego dochodzi jeszcze koszt badań lekarskich i psychologicznych, a wcześniej także uzyskania prawa jazdy kategorii B. Natomiast koszt zdobycia Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej to około 3 tys. złotych. Z kolei dodatkowo płatne kwalifikacje na przewóz rzeczy to wydatek rzędu co najmniej 2,5 tys. złotych. Łączne koszty mogą wynieść kilkanaście tysięcy złotych. 

Jak wygląda egzamin na tira i ile kosztuje?

zakres uprawnien kat C

Egzaminy na prawo jazdy kategorii C+E oraz C1+E przeprowadzane są przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego (WORD) i składają się jedynie z części praktycznej. Najpierw sprawdzane są umiejętności kandydata na placu manewrowym. Gdy ta część egzaminu zostanie zaliczona pozytywnie, odbywa się egzamin w ruchu drogowym?

Trzeba pamiętać, że zarówno dwukrotne błędne wykonanie tego samego zadania, jak i stworzenie sytuacji bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym przez osobę egzaminowaną, powoduje zakończenie egzaminu i uzyskanie wyniku negatywnego.