Płyn hamulcowy – jedna z najważniejszych cieczy eksploatacyjnych w samochodzie, odpowiedzialna za skuteczność działania układu hamulcowego i bezpieczeństwo jazdy. Umożliwia przenoszenie siły nacisku z pedału hamulca do klocków i tarcz hamulcowych poprzez układ hydrauliczny.
Główne funkcje
- Przenoszenie siły hamowania w układzie hydraulicznym
- Ochrona elementów przed korozją i pęcznieniem części gumowych
- Zapobieganie powstawaniu korka parowego przy przegrzaniu
- Wspomaganie pracy systemów ABS i ESP
Rodzaje płynów hamulcowych
DOT 3 – starsze pojazdy, najstarszy typ
DOT 4 – najpopularniejszy w samochodach osobowych
DOT 5.1 – pojazdy sportowe o wysokich wymaganiach
DOT 5 – na bazie silikonu, pojazdy zabytkowe i wojskowe
Eksploatacja i wymiana
Wymiana zalecana co 2 lata lub 40-60 tys. km. Płyn z czasem chłonie wodę z powietrza (higroskopijność), co obniża temperaturę wrzenia i pogarsza skuteczność hamowania. Nowy płyn ma barwę słomkową.
Objawy zużycia
- Miękki lub „pływający” pedał hamulca
- Wydłużenie drogi hamowania
- Ciemniejszy kolor płynu
- Kontrolka hamulców na desce rozdzielczej



















