« Back to Glossary Index

Płyn hamulcowy – jedna z najważniejszych cieczy eksploatacyjnych w samochodzie, odpowiedzialna za skuteczność działania układu hamulcowego i bezpieczeństwo jazdy. Umożliwia przenoszenie siły nacisku z pedału hamulca do klocków i tarcz hamulcowych poprzez układ hydrauliczny.

Główne funkcje

  • Przenoszenie siły hamowania w układzie hydraulicznym
  • Ochrona elementów przed korozją i pęcznieniem części gumowych
  • Zapobieganie powstawaniu korka parowego przy przegrzaniu
  • Wspomaganie pracy systemów ABS i ESP

Rodzaje płynów hamulcowych

DOT 3 – starsze pojazdy, najstarszy typ
DOT 4 – najpopularniejszy w samochodach osobowych
DOT 5.1 – pojazdy sportowe o wysokich wymaganiach
DOT 5 – na bazie silikonu, pojazdy zabytkowe i wojskowe

Eksploatacja i wymiana

Wymiana zalecana co 2 lata lub 40-60 tys. km. Płyn z czasem chłonie wodę z powietrza (higroskopijność), co obniża temperaturę wrzenia i pogarsza skuteczność hamowania. Nowy płyn ma barwę słomkową.

Objawy zużycia

  • Miękki lub „pływający” pedał hamulca
  • Wydłużenie drogi hamowania
  • Ciemniejszy kolor płynu
  • Kontrolka hamulców na desce rozdzielczej

Powrót