Jak uniknąć poślizgu wodnego na mokrej i śliskiej nawierzchni ?

Czy kiedykolwiek wpadłeś w poślizg podczas jazdy na mokrej drodze przez ułamek sekundy lub nawet dłużej? Nawet jeśli nie straciłeś pełnej kontroli, najprawdopodobniej doświadczyłeś akwaplaningu. Jazda po mokrej i śliskiej drodze jest szczególnie niebezpieczna. Bieżnik musi odprowadzać duże ilości wody gromadzącej się pod kołami. Jeśli nie czyni tego skutecznie, warstwa wody zbierająca się pomiędzy nawierzchnią a oponą ogranicza przyczepność, powodując zjawisko aquaplaningu.

Ograniczona przyczepność

Jazda samochodem w trudnych warunkach drogowych wymaga stosowania odpowiedniego ogumienia. Dobrej jakości opony zapewniają optymalną i co ważne stałą przyczepność pojazdu, minimalizując ryzyko utraty panowania nad pojazdem. Jednak kontakt opony z nawierzchnią może zostać ograniczony między innymi z powodu zalegającej na drodze wody, której warstwa w czasie deszczu niebezpiecznie się powiększa.

Kierowcy często zapominają, że w przypadku deszczu droga hamowania może się podwoić, co znacznie zwiększa ryzyko poślizgu. Najlepszym sposobem na zminimalizowanie prawdopodobieństwa poślizgu jest upewnienie się, że prędkość jest odpowiednia do drogi i warunków. Powinieneś zwykle zostawić dwusekundową przerwę między swoim autem a samochodem z przodu. W deszczową pogodę ta przerwa powinna wynosić cztery sekundy.

Zjawisko aquaplaningu

Za odprowadzanie wody spod kół odpowiada bieżnik. Jednak gdy warstwa wody jest większa niż minimalne nierówności na drodze, jazda staje się coraz bardziej ryzykowna. Bieżnik nie nadąża z odprowadzaniem wody, a toczące się koło musi pchać zalegającą wodę. W momencie, kiedy opona nie jest w stanie przebić się przez strumień, koło zaczyna ślizgać się po powierzchni wody, tracąc kontakt z nawierzchnią. Wówczas zachodzi zjawisko aquaplaningu, przy czym rozróżnia się jego dwa rodzaje:

  • poprzeczny – warstwa wody, ograniczająca przyczepność, pojawia się w chwili wykonywania zakrętu,
  • wzdłużny –  warstwa wody, ograniczająca przyczepność, powstaje pod kołami samochodu jadącego prosto.

Efektem aquaplaningu jest utrata panowania nad pojazdem, który pod wpływem zbierającej się pod kołami wody wpada w poślizg.

Przyczyny poślizgu wodnego

Najważniejszą przyczyną występowania poślizgu wodnego, czyli aquaplaningu, jest niewątpliwie mokra nawierzchnia ograniczająca pełny kontakt bieżnika z drogą. Istotne będą tu takie czynniki, jak rodzaj nawierzchni i ogólny stan drogi, a także ilość zalegającej na niej wody.

Jednak ryzyko wystąpienia zjawiska zwiększa również stan techniczny pojazdu i styl jazdy kierowcy. Istotne znaczenie ma stan ogumienia  i prędkość jazdy. Jeśli bieżnik nie jest zużyty, lepiej radzi sobie z odprowadzaniem wody, zapewniając tym samym lepszą przyczepność. Opony zniszczone, ze byt niskim ciśnieniem i startym bieżnikiem, będą się niebezpiecznie ślizgać już po cienkiej warstwie wody, czego konsekwencją będzie natychmiastowa utrata panowania nad samochodem.

Nie bez znaczenia jest również styl jazdy. Przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych, powodujących trudne warunki drogowe, konieczne jest ograniczenie prędkości, która w takiej sytuacji zwiększa ryzyko utraty panowania and pojazdem. Dodatkowo, jeśli stan techniczny pojazdu, przede wszystkim ogumienia, jest zły, poślizg może wystąpić bardzo szybko.

Jak uniknąć akwaplaningu?

  1. Dbaj o prawidłowe napompowanie opon,
  2. Zwolnij, gdy drogi są mokre: im szybciej jedziesz, tym trudniej oponom rozpraszać wodę,
  3. Trzymaj się z dala od kałuż i stojącej wody,
  4. Unikaj jazdy na zewnętrznych pasach, gdzie woda ma tendencję do gromadzenia się,
  5. Spróbuj wjechać w ślady opon pozostawione przez samochody przed tobą,
  6. Wyłącz tempomat,
  7. Jedź na niższym biegu,
  8. Unikaj gwałtownego hamowania,
  9. Staraj się nie robić ostrych ani szybkich zakrętów.

Reakcja na poślizg – aquaplaning

W momencie wystąpienia aquaplaningu nie należy hamować gwałtownie i wykonywać szybkich ruchów kierownicą w celu odzyskania panowania nad pojazdem. Taka reakcja może tylko pogorszyć sytuację. Najlepiej spokojnie zaczekać aż pojazd powoli wytraci prędkość i odzyska utraconą przyczepność z nawierzchnią. Należy mocno trzymać kierownicę zwróconą w stronę, w którą auto powinno jechać.

Pierwsze 10 minut lekkiego deszczu może być najbardziej niebezpieczne.

Gdy lekki deszcz zmiesza się z pozostałościami oleju na powierzchni drogi, tworzy śliskie warunki, które mogą spowodować, że pojazdy, zwłaszcza te poruszające się z prędkością przekraczającą 50 km/h, wjadą do hydroplanu. Może to być śmiertelna kombinacja dla kierowcy i otaczających go innych uzytkowników na drodze.

Szansa na udział w wypadku samochodowym wzrasta w złych warunkach pogodowych, takich jak mgła, deszcz, lód i śnieg. Jednak to niekoniecznie uderzający deszcz i oślepiający śnieg są najbardziej niebezpieczne; to śliskie warunki, na które kierowcy nie są przygotowani.

Nie możesz kontrolować pogody, ale możesz zmniejszyć ryzyko poślizgu, przeprowadzając regularną konserwację samochodu, aby utrzymać samochód w najlepszym stanie. Upewnij się, że opony nie są zużyte i sprawdź hamulce i ciśnienie powietrza w oponach.

Na drogach manewruj delikatnie i płynnie, unikając gwałtownego hamowania, przyspieszania i ostrego kierowania.